Co je v Popmuseu nového?
Doprovodné programy k výstavě
18.11.2025
K výstavě Opera pro chudé? Proměny českých muzikálů v čase i nečase jsme připravili sérii čtyř doprovodných programů.
V prvním nás tématem „muzikálových zbojníků“ provede ředitel Popmusea a kurátor výstavy Aleš Opekar a proběhne 27. 11. 2025 od 16:00.
Divoký východ aneb Balady pro bandity v českých
muzikálech
Jánošík, Ondráš, Nikola Šuhaj a další oblíbení rebelové – opravdu
brali bohatým a dávali chudým? Umělecké ztvárnění osudů legendárních
zbojníků se rozhojňuje zejména v dekádách s potlačovanou svobodou.
Posviťme si na různé verze českých muzikálů, jejichž děj pracuje
s osudy skutečných historických postav zvěčněných v lidové
slovesnosti. Podívejme se na dobové recenze a na proměny forem, kterými
zpracovaný materiál oslovoval publikum: od gramodesek a komorní scény, přes
velká pódia s předtočenou i živou hudbou, až po filmy a multimediální
představení.
Aleš Opekar (*1957 v Praze) je ředitelem Popmusea.
Pracuje jako muzikolog Ústavu dějin umění AV ČR a autor řady hudebních programů v Českém rozhlase Vltava. Podílel se na dokumentárních cyklech České televize Bigbít (1999) a PopStory (2016 a 2020). Přednáší o populární hudbě na univerzitách. Články o populární hudbě publikuje od 80. let. Jako autor či spoluautor připravil publikace Excentrici v přízemí (1989), The Matadors (2007) nebo Popular Music Research behind the Iron Curtain (2025).
V tom druhém si vyslechneme přednášku Ladislava Čumby 12. 12. 2025 od 18:30.
Základní kusy světového repertoáru 20. století a jejich cesta do Čech
Přednáška se podívá na základní kusy světového zpěvoherního repertoáru 20. století a jejich cestu do Čech a na Moravu. Vysvětlíme si rozdíly mezi pražskou a brněnskou cestou muzikálů 30., 60. a 90. let. Zejména role Městského divadla Brno a brněnská divadelní studia /Večerní Brno, Husa na provázku a Hadivadlo/ ve vztahu k formování pražské muzikálové scény zatím stojí poněkud stranou teatrologické pozornosti. Ukážeme si, proč si přednášející myslí, že nezaslouženě. Co bylo před Bídníky? Je trhovkyně Moje férová Josefína dostatečně tržní? Tržně férová? Z ekonomických otázek si položíme mimo jiné tyto: Co mají společného Andrew Lloyd Weber a Viktor Kožený? A získala by Ester Ledecká olympijské medaile nebýt muzikálů jejího otce?
Ladislav Čumba—spisovatel, profesí učitel nejen češtiny pro cizince příležitostný divadelní recenzent a glosátor
Na vysokou školu v Brně chodil za divadelním dramaturgem jménem Ivo Osolsobě. Ten totiž kdysi dávno napsal, že muzikál je divadlo, které zpívá, tančí a mluví. Na sklonku roku 2016 vydal zatím jedinou knihu – v nakladatelství Argo humoristický román s obrázky nazvaný Wittgensteinova kniha faktů. Kniha byla nominována na Cenu F. X. Šaldy za nejlepší českou seriózní knihu roku 2016 a také byla oceněna Obcí spisovatelů Cenou M. Švandrlíka za „nejlepší českou humoristickou knihu roku 2016“. Fanoušek operního dramatu a příležitostný operní zpravodaj. Po dobu 15 let přispíval do časopisu Babylon. Příspěvky mu tiskly také Reflex, časopis A2, blog nadivadlo.cz či příležitostně též i Hospodářské noviny. Moderátor TV pořadu ČT Art A/Z News.
Další přednáška z dílny Aleše Opekara přiláká všechny milovníky Limonádového Joea 21. 1. 2026 v 18:30.
Limonádový Joe – co bylo před filmem?
Povedený film z roku 1964 zná u nás asi opravdu každý. Leckdo navíc
četl stejnojmennou knížku nebo viděl nějaké současné divadelní
zpracování. Málokdo dnes ale ví, jaké podoby měl příběh před vznikem
filmu, že mu předcházela rozličná divadelní zpracování, loutkový film
Jiřího Trnky a že jeho kořeny sahají až k seriálu v časopise Ahoj
z roku 1940. Přijďte se pobavit do Popmusea, kde také uvidíte jeden
z kostýmů Olgy Schoberové, půvabné představitelky nevinné Winnifred.
V posledním ze série doprovodných programů nám 7. 2. 2026 od 18:30 představí svou knihu Petr Gratias.
Život a tvorba Oldřicha Veselého
Petr Gratias stručně přiblíží život a tvorbu Oldřicha Veselého – od
hudebních začátků a prvních skladeb pro Synkopy 61, přes působení
v Great Music Factory a zahraniční angažmá se skupinou Atlantis, až po
pražské období v Modrém efektu. Připomene také jeho návrat do Brna,
proměnu Synkop směrem k artrocku a vznik tří zásadních studiových alb.
Dále se zaměří na Veselého podnikání v hudební branži (studio Bílý
medvěd), jeho filmovou a divadelní hudbu, návrat na scénu se skupinou
U nás se svítí – E-band a na knihu Černý racek, která letos vychází
v rozšířeném vydání.
Petr Gratias (*1955 v Brně)
je novinář, hudební publicista a rockový historik. Několik let působil jako hudební redaktor a moderátor na Rádiu Hey, kde představil významné kytarové osobnosti domácí i zahraniční hudební scény, připravil například komponované monotematické seriály o The Beatles, Cream, Atomic Rooster, Pink Floyd, Janis Joplin a Led Zeppelin. Uváděl audiovizuální pořady Vyňaté kapitoly z dějin československého bigbítu a rocku 1959 až 1989, Jimi Hendrix, Jeff Beck, Jethro Tull, John Lennon, Radim Hladík, Oldřich Veselý… Je autorem či spoluautorem knižních titulů Černý racek, dále V erbu Progres (Nakladatelství JOTA, 2014, kniha byla oceněna mezinárodním čestným uznáním Egona Erwina Kische) a Decibely nad Brnem (Nakladatelství JOTA, 2015, kniha byla zařazena mezi 55 nejlepších knih roku) a Cesty do rockového nebe (Nakladatelství JOTA, 2019).

